donderdag 11 oktober 2012

Smart Replica’s afstudeerproject: Visie

Met de ontwerp uitdaging in mijn vorige post heb ik verteld wat de experience zal bieden. Binnen deze uitdaging heb ik een visie gecreëerd die aangeeft hoe de experience deze zal bieden. Deze visie bestaat uit interactie kwaliteiten die bepalen hoe experience plaatsvindt.

Mijn visie is dat de interactie tussen bezoeker en de experience zou moeten zijn als tussen iemand die gaat koken en een kookboek. In de interactie tussen de kok en het receptenboek zijn er vier kwaliteiten die ik graag terug wil zien in de experience die ik ga ontwerpen.

Intrigeren: de experience moet de bezoeker naar binnen trekken, door ze nieuwsgierig te maken en ervoor te zorgen dat ze meer willen weten. Net als het design en de foto’s van een kookboek die een lezer intrigeert en ze lokt een gerecht te willen maken.

Begripvol: de expereince moet een intuïtieve interactie zijn. Helpend, aanmoedigend en begeleidend om de experience begripvol voor de  bezoeker te maken. Een kookboek doet dit door bijvoorbeeld in stappen te vertellen hoe het gerecht klaar gemaakt moet worden. Zonder moeite kan je aan de slag met een recept en het recept begeleid je met de interactie.

Voldoening: de experience moet de behoefte van de bezoeker vervullen door ze een ervaring met een object te geven die ze dichter bij het object brengt. De bezoeker moet de experience met een tevreden gevoel verlaten. Als bij een kookboek waarbij het eindproduct een zelfgemaakt recept is, waar tevredenheid over het koken inzit.

Integriteit: de experience moet verder ook respectvol zijn tegenover de gedragsnorm die gehanteerd wordt in het museum. Zoals een kookboek een amateur kok kan helpen maar niet tegen de gedragsnormen van een professionele kok ingaan. 



Uit de gegeven opdracht en de gecreëerde visie vloeien eisen voort. Deze eisen zullen een tastbare rol spelen in het ontwerpen van de experience. De aankomende weken zal ik daar mee aan de slag gaan. Daarnaast zal ik ook aan de slag gaan met het modelleren van de reeks koppen en schotels die gebruikt zullen worden. Maar daarover in de volgende post meer. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten